background

تعمیر و نگهداری ژنراتور کاترپیلار

تعمیر و نگهداری ژنراتور کاترپیلار
تعمیر و تامین انواع قطعات دیزل ژنراتور کاترپیلار

تعمیر و نگهداری ژنراتور کاترپیلار

تعمیر و نگهداری ژنراتور کاترپیلار

تعمیر، سرویس و نگهداری صحیح دیزل ژنراتور بر عملکرد و دوام دیزل ژنراتور تاثیر به سزایی دارد. در تعمیر دیزل ژنراتور وجود دانش فنی، قطعات یدکی اصلی و امکانات سخت افزاری (همچون دستگاه دیاگ و دستگاه تست نهایی و … ) بسیار مهم است.

دیزل ژنراتور کاترپیلار یکی از پر طرفدارترین دیزل ژنراتور ها در ایران می باشد. دیزل کاترپیلار ساخت کشور آمریکا می باشد . دیزل های کاترپیلار بسیار قدرمند و مقاوم هستند و در صورت نگهداری مناسب معمولا به مشکلی بر نمی خورند مگر در صورت کار زیاد نیاز به اورهال و سرویس این دیزل ها باشد. برای تعمیر دیزل ژنراتور کاترپیلار باید به نکات و عیب های زیر توجه کرد:

موتور(دیزلی یا گازی) کاترپیلار
ژنراتور
مونتاژ اصلی یا همان شاسی
باتری استارت و شارژر
سیستم روغن کاری
سیستم خنک کننده از جمله رادیاتور
سیستم سوخت رسانی
تنظیم کننده ولتاژ
لوله اگزوز و صدا خفه کن
پنل پایش و کنترل

سرویس و نگهداری صحیح همواره سبب افزایش عمر و دوام دستگاه ها و عدم نیاز به تعمیرات در کوتاه مدت می شوند. دیزل ژنراتور نیز با توجه به ماهیت کارکردی آن همواره نیاز به سرویس و نگهداری صحیح دارد. سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور با توجه به ماهیت برق اضطراری آن در صنایع مختلف اهمیت دو چندان می یابد. توجه داشته باشید که اغلب موارد نیاز به تعمیر دیزل ژنراتور و بروز خرابی، عدم سرویس دیزل ژنراتور و نگهداری اصولی در زمان های تعیین شده بوده است.

معمولا موتورهای دیزلی بسیار پایدار و قوی هستند و در صورت نگهداری مناسب مشکلی دار نمی شوند.

تعویض به موقع فیلتر های گازوئیل ، فیلتر هوا و فیلتر های روغن جز اصلی ترین و پیش پا افتاده ترین اعمال جهت افزایش عمر دیزل ژنراتور می باشند. همچنین انجام بازرسی های فنی مطابق با دستور العمل نگهداری دیزل ژنراتور نیز از جمله عوامل مؤثر در این زمینه می باشد. این اطلاعات معمولاً در دفترچه های فنی کارخانه سازنده که در اختیار نمایندگان آنها قرار دارد آمده است.

برخی از دارندگان دیزل ژنراتور کاترپیلار و سایر ماشین آلات CAT از اینکه قطعات دیزل پرکینز به آنها پیشنهاد می گردد در ابتدا تعجب می نمایند! شرکت کاترپیلار و پرکینز از سال 1970 ارتباطات تجاری بسیاری با هم داشته اند. این ارتباطات تجاری از آن زمان تا کنون ادامه دارد. لذا بخش عمده ای از دیزل های استفاده شده در ماشین آلات کاترپیلار و دیزل ژنراتور های این شرکت توسط پرکینز تولید و تامین گردیده است. این همکاری ها تا جایی ادامه داشت که پرکینز و کاترپیلار در سال 1998 در هم ادغام گردیدند. به همین دلیل بسیاری از دیزل ژنراتور های کاترپیلار کاملاً مشابه محصولات پرکینز هستند. این امر سبب گشته در هنگام تعمیر دیزل ژنراتورهای کاترپیلار (CAT) از لوازم یدکی دیزل ژنراتور پرکینز نیز بتوان استفاده نمود.

سیم های برق دیزل ژنراتور کاترپیلار را روزانه از سستی یا خیسی ، بررسی کنید. قبل از کار موتور کاترپیلار ، سیمهای برق سست را محکم کنید. تمام سیمهای برقی فرسوده را تعمیر کنید. سیم کشی باید در شرایط خوبی نگهداری شود. سیمها باید به درستی مسیریابی شده و به طور ایمن وصل شوند. به طور مرتب سیم کشی یا خرابی کاترپیلار را بررسی و تعمیر کنید. سیم کشی شل ، سیم کشی بدون دسترسی یا سیم کشی غیر ضروری باید از بین برود و تعمیر شود.

موضوع سرویس و نگهداری دقیق، با توجه به حیاتی بودن دیزل ژنراتور به عنوان منبع اصلی یا اضطراری هر مجموعه در مواقع بحران، اهمیت فراوانی دارد. سرویس صحیح و به موقع دیزل ژنراتور ها علیرغم وجود بار مالی سبب کاهش و حتی از بین رفتن هزینه های تعمیر در بلند مدت میگردد.
همانطور که گفته شد در خصوص انجام تعمیرات دیزل ژنراتور همچون هر وسیله دیگر، تامین قطعات اصلی یک اصل مهم در انجام صحیح و اطمینان از اثر بخش بودن تعمیرات است. متاسفانه عدم تامین قطعات اصلی از سوی برخی فروشندگان غیر مسئول خسارات سنگینی را به صاحبان کالا و شرکت های بزرگ وارد کرده است. مثالی کوچک در این زمینه، تامین یک تسمه موتور دیزل پرکینز غیر استاندارد سبب اعمال فشار بیشتر بر محور پمپ آب (Water Pump) و بریده شدن آن گردیده بود. در حالی که هزینه یک واتر پمپ چند ده برابر قیمت یک تسمه می باشد. متاسفانه اکثر خرابی های ناشی از لوازم یدکی غیر استاندارد در تعمیرات و سرویس دستگاه بعد از مدتی کارکرد دیزل ژنراتور، خود را نشان داده و در فاصله کوتاه پس از تعمیر در کارکرد موتور قابل مشاهده نمی باشند.

singnture
تعمیر و نگهداری ژنراتور کاترپیلار

راهکار ماشین

ارسال درخواست

با پرکردن فرم زیر میتوانید درخواست خود را برای همکاران ما ارسال کنید.