background

میزان نویز در ژنراتورها

بدون شک امروزه دیزل ژنراتورها تاثیر شگرفی بر فعالیتهای گوناگون دارند. آنها تقریبا در همه جا اعم از خانه ها، ادارات، بیمارستانها و پروژه های عمرانی کاربرد دارند.
تعمیر و تامین انواع قطعات دیزل ژنراتور کاترپیلار

میزان نویز در ژنراتورها

بدون شک امروزه دیزل ژنراتورها تاثیر شگرفی بر فعالیتهای گوناگون دارند. آنها تقریبا در همه جا اعم از خانه ها، ادارات، بیمارستانها و پروژه های عمرانی کاربرد دارند.

بدون شک امروزه دیزل ژنراتورها تاثیر شگرفی بر فعالیتهای گوناگون دارند. آنها تقریبا در همه جا اعم از خانه ها، ادارات، بیمارستانها و پروژه های عمرانی کاربرد دارند. اگرچه بنا به کاربرد، این دستگاهها با سطح نویزهای گوناگون عرضه می شوند اما باید اذعان داشت سطوح بالای نویز ممکن است باعث ایجاد مشکلات متعددی برای کارکنان یا افرادی که در آن نواحی حضور دارند گردد. به همین دلیل انجمن مرکزی کنترل آلودگی هندوستان (CPCB) قوانینی برای میزان نویز مجاز این دستگاهها در نواحی مختلف وضع کرده است بنابراین لازمست افراد قبل از خرید یا اجاره دیزل ژنراتورها درباره میزان نویز مجاز مطلع باشند. در این مقاله این موارد را عنوان کرده و کمک خواهیم کرد تا بتوانید بر اساس نیازهای خود، مواردی با حداقل آسیب صوتی انتخاب کنید.
در ابتدا لازم است با تعریف سطح نویز آشنا شویم. طبق تعاریف بین المللی به هرگونه صوت ناخواسته که موجب آزار یا درد در ناحیه گوش انسان گردد نویز اطلاق می شود.
نویزها با واحد دسی بل اندازه گیری می شوند، بنابراین سطح نویز به مقدار دسی بل از نویزی گفته می شود که یک دستگاه یا ماشین تولید می کند. به طور کلی، گوش انسان تا مقدار 85 دسی بل نویز را به راحتی تحمل می کند اما مقادیر بالاتر از آن آسیب های جدی به گوش وارد می کند. مقادیر صوت با شدت بالاتر از 80 دسی بل را صداهای بلند می نامند و البته لازمست بدانیم صداهای ناخوشایند و آزاردهنده شدتی حدود 100 الی 125 دسی بل دارند. بنابراین کاملا واضح است که دستگاهها باید این موارد را رعایت کنند تا میزان آسیب های جانبی به افراد به حداقل برسد.
بر اساس قوانین انجمن CPCB میزان نویز قابل قبول در نواحی مختلف به شکل جدول ذیل تعیین شده است. 

طبق جدول فوق در نواحی صنعتی مقدار مجاز نویز 75 دسی بل برای روز و حداکثر 70 دسی بل در طول شب است. در مناطق تجاری این مقادیر به ترتیب تا 65 و 55 دسی بل تنزل می کند و البته در مناطق مسکونی نیز این ارقام به ترتیب تا 55 و 45 دسی بل در روز و شب کاهش می یابند.
در این جدول دسته بندی ای تحت عنوان ناحیه ساکت وجود دارد که این موارد، مناطقی را شامل می شوند که در فاصله کمتر از 100 متری مدارس، دانشگاهها، بیمارستانها و … قرار گرفته اند. مقادیر مجاز نویز نیز در این نواحی حدود 50 دسی بل در روز و 40 دسی بل در طول شب می باشد.

همچنین طبق قوانین CPCB، ماکزیمم میزان نویز برای دیزل ژنراتورهای نو با ظرفیت 1000KVA برابر با 75 دسی بل می باشد. بنابراین این موارد باید در محفظه های عایق صوت قرار داشته باشند.
از سوی دیگر میزان نویز قابل قبول برای ست های DG برای کاربردهای محلی بین 85 تا 90 دسی بل متغیر است.

بر اساس استاندارهای نویز دیزل ژنراتورها، این دستگاهها به سه دسته تقسیم می شوند؛

* دیزل ژنراتورهای سایلنت و بی صدا؛

در این دسته از دیزل ژنراتورها از محفظه های عایق صوت کامپوزیتی استفاده شده که نویز را منعکس کرده و آنرا به گرما و انرژی تبدیل می کنند. این موارد مناسب کاربرد در مدارس و بیمارستانها هستند و عمدتا با مواردی همچون کنترل کننده جرقه و سیستم خاموش کننده و کنترل اتوماتیک سطح سوخت عرضه می شوند.

* دیزل ژنراتورهای کم صدا با شدت نویز زیر 75 دسی بل؛

طبیعی است در صورت نیاز به خروجی بالاتر، میزان نویز نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین در صورتیکه که قرار است این دستگاهها در مناطق تجاری به کار گرفته شوند، این دسته توصیه می شود.

* دیزل ژنراتورهای پر سر وصدا با شدت نویز تا 120 دسی بل؛

مشخصا در دسته آخر نیاز به تولید بیشتر و توان بالاتر از اهمیت بیشتری برخوردار است بنابراین در مکانهای صنعتی و پروژه های تولیدی این موارد بسیار کاربردی خواهند بود. بدیهی است که با این اوصاف، کارکنان در این مناطق موظف به استفاده از گوشی های ایمنی مخصوص هستند.

لطفا حتما پس از اتمام مطالعه با ارائه نظر خود در قسمت نظر در پایین صفحه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری کنید. اینکار زمان اندکی از شما خواهد گرفت اما قطعا منجر به افزایش قابل ملاحظه کیفیت مطالب بعدی ما خواهد شد.]

میزان نویز در ژنراتورها

راهکار ماشین

ارسال درخواست

با پرکردن فرم زیر میتوانید درخواست خود را برای همکاران ما ارسال کنید.